کد مطلب:181017 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:276

مأموریت تربیتی امام
همان طوری كه در گذشته ذكر كردیم، امام با قرار دادن مسجد نبوی شریف و خانه ی مبارك خود به عنوان دو مدرسه راه نوینی را برای نشر معرفت اسلامی گشود و از طریق این كوشش های سازنده، این دو مدرسه، جایگاهی برای حزب متفكران و اندیشه ی اسلامی، در همه ی جوانب آن گردید. امام علیه السلام در آن جا به عنوان استادی بزرگ به تعلیم پرداخت، گروهی از او درس می گرفتند و برای دیگران بازگو می كردند. كوشش های امام سجاد علیه السلام در به وجود آوردن ساختار كلی مدرسه ی اهل بیت علیهم السلام كه اسلام راستین را به نمایش در می آورد و به ثمر می رسانید، امامان دیگر تكمیل كردند، از جمله امام باقر و امام صادق علیهماالسلام. امام سجاد علیه السلام علاوه بر كار تعلیم و تربیت به جمع آوری احادیث صحیفه از جدش رسول اكرم صلی الله علیه و آله پرداخت، آن هم از طریق كسانی كه هیچ شكی در پاكی و راستگویی آنها نبود كه از امام حسن و امام حسین علیهماالسلام و امیرالمؤمنین علی علیه السلام شروع می شود و به رسول خدا و وحی مقدس خاتمه می یابد. این بهترین راهی است كه همگان را به سوی اندیشه ی سالم و فقه صحیح و رفتار درست هدایت می كند، هم چنین بر راه های هدایت و بر عدم لغزش اندیشه و عمل دلالت می كند.

در 35 سال امانت پر شكوه، امام توانست بزرگان زیادی را تحویل جامعه ی اسلامی بدهد، از جمله: راویان، فقیهان و همچنین صحابه و توابع و غیره.

انسان می تواند اهمیت این نخبگان را، كه اسامی بعضی از آنها در صفحات گذشته آورده شد در دنیای اسلام و تمدن اسلامی درك كند. آنها پل ارتباطی بودند، تا بتوانند اندیشه ی راستین اسلامی را كه از سرچشمه ی واقعی دریافت كرده بودند به نسل های بعدی برسانند، آن هم به وسیله ی فقه اسلامی، تفسیر قرآن كریم، و اندیشه های عقیدتی و غیره.

اهمیت تاریخی آنان را در جهان اسلام و مسلمین می توان به وضوح دید و



[ صفحه 58]



درمی یابیم كه گروهی از آنان، از جمله بزرگان مدرسه ی اسلامی شدند.

از توضیحاتی كه تا اینجا بیان كردیم، امیدواریم ذهنیتی كامل از روند حركت اصلاحگر امام سجاد علیه السلام و آنچه كه برای اسلام تقدیم نموده ایجاد شده، و این به عنوان رسالت و دعوتی برای همه ی مسلمین قرار گرفته باشد. هم چنین از طریق روشن كردن، روش امام در كارهای سازنده و حركتهای اصلاحی و دستاوردهایی كه برای مسلمین به ارمغان آورده است در راستای مقاومت سیاسی و داده های فكری، و همكاری های اجتماعی قدمی برداشته شده باشد.